poniedziałek, 3 listopada 2014

Tort dyniowy, na bezglutenowym biszkopcie z wegańskim kremem a la śmietanowym.



Torcik zrobiłam na prośbę koleżanki, miał być na bezglutenowym biszkopcie z kremem bez nabiału i oczywiście pyszny, bo dla małego łasucha. 



 



Wpisuję szybciutko przepis.



 



Składniki:

Biszkopt (z którego wychodzą 2 blaty po przekrojeniu)

5 jajek
3/4 miarki cukru trzcinowego (kubek nie za duży/szklanka)
ta sama miarka (kubek) mąk: 2 większe łyżki zmielonych migdałów bez skórki, 2 większe łyżki mąki Schar na bazie mąki ryżowej/mąka ryżowa drobna, 2 większe łyżki mąki gryczanej
ok. 1/4 miarki mąki ziemniaczanej (2 większe łyżki)
wanilii/cukier trzcinowy z prawdziwą wanilią
szczypta soli


Krem

450 g miąższu upieczonej dyni
250 g orzechów nerkowca
ok. 80 ml soku z pomarańczy (1 szt.)
80 ml syropu słodowego (użyłam ryżowego jest dość gęsty)
100 ml mleka roślinnego
cukier z prawdziwą wanilią do smaku
cynamon
skórka pomarańczowa (opcjonalnie - krem będzie miał smak pomarańczy, przez co dynia będzie mniej wyczuwalna)




 


Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli. Żółtka ubić z cukrami na puszystą, jasną masę. Wymieszać dwie masy i stopniowo dodawać mąki i delikatnie ale dokładnie mieszać, by masa zachowała puszystość. Przełożyć do formy (ja piekłam w sylikonowej, więc nie musiałam niczym smarować, jeśli używacie teflonowej to jak zwykle, posmarujcie tłuszczem i oprószcie mąkami). Wstawić do rozgrzanego do 160'C piekarnika i piec ok. 40 min. Ostatnie 10 min. piekłam pod folią aluminiową, żeby góra się spiekła. Po tym czasie wyjąć i upuścić wraz z tortownicą na podłogę z wysokości ok. 50-60 cm (czynność ta zapobiega opadaniu ciasta w czasie studzenia). Wstawić z powrotem do wyłączonego piekarnika i zostawić uchylone drzwiczki. Kroić po kilku godzinach, kiedy zupełnie wystygnie.
Biszkopt nie opada, jest wilgotny dzięki migdałom i puszysty. 






Składniki na krem umieścić w blenderze i zmielić na gładką masę bardzo dokładnie, jeśli macie Thermomixa mieląc na najwyższych obrotach ok. 2 min i podgrzewając lekko do 37'C uzyskacie jednolity, gładki krem o konsystencji kremu śmietanowego z dodatkiem serka mascarpone i w smaku również przypominający ten tradycyjny. Masa może wydawać się rzadka, dlatego konieczne jest jej schłodzenie przed wyłożeniem na blaty.


Biszkopt kroimy na dwa blaty (najlepiej nożem gładkim, ceramicznym). Nasączamy herbatą lekko osłodzoną lub z dodatkiem soku np. pomarańczowego. Ja użyłam herbaty cynamonowo-imbirowej z miodem. Blat smarujemy dżemem lub musem owocowym (ja użyłam musu jabłkowo-bananowego z Rossmanna enerBIO, ale dobrze sprawdzi się też dżem pomarańczowy, ananasowy lub inny ulubiony).



Kiedy masa nieco zgęstnieje w lodówce (nie martwcie się, że będzie jeszcze wciąż lekko rzadkawa, po nocy spędzonej na torcie w lodówce będzie idealna) wykładamy ją na warstwę dżemu (dość grubo) i przykładamy drugim blatem. 



 



Możemy ściąć wierzchnią warstwę z biszkoptu żeby masa się lepiej trzymała. Tort obkładamy kremem po wierzchu i po bokach (jak widać na zdjęciach). 






Przygotowujemy gruszki w "karmelu"

Umyte gruszki kroimy na ćwiartki wzdłuż. Później w plasterki, też wzdłuż i smażymy na łyżeczce oleju kokosowego z dwiema łyżkami cukru trzcinowego lub z syropem słodowym i wanilią, aż do zredukowania sosu, ale żeby gruszki nie zdążyły się rozpaść. Studzimy na płaskim naczyniu.  


 


 
Dekorujemy tort, całość oprószamy cynamonem i wstawiamy do lodówki na min. 10 godzin.







 Smacznego!



10 komentarzy:

  1. wygląda po prostu obłędnie! jaki zdrowy!

    OdpowiedzUsuń
  2. bez nabiału!? a są jajka!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniały tort! Ten krem jest genialny, zrobiłam go do ciasta marchwiowego. Żałuję tylko, że na urodziny mojej córki nie będę mogła takiego zrobić (chyba, że jest jakiś sposób przechowania dyni do połowy marca...).

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne to ciasto! *.*
    Wygląda wspaniale!

    OdpowiedzUsuń
  5. Oficjalnie dziękuję za ten przepis!
    Wg mnie tort wyszedł idealnie! Wg innych także, a co więcej smakował jak "normalny tort" ! :) :)
    Krem jest fantastyczny, biszkopt również!
    Czekam na święta... i zrobie trzywarstwowy w wersji piernikowej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ada lejesz miód na moje serce <3 bardzo się cieszę, że przepis się sprawdził :)))) wielka przyjemność po mojej stronie, ale chciałam zauważyć, że to Ty piekłaś swój tort :)

      Usuń
  6. Przepis na krem dodaję do zakładek :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Co do maki migdalowej, to zastapilabym inna, poniewaz ta maka nie nadaje sie do pieczenia, poniewaz w kontakcie z wysoka temperatura tluszcze przeksztalcaja sie w grozne tluszcze trans. NIE PIECZEMY migdalow, tudziez maki migdalowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście ma Pan rację, jednak raz w roku nie zaszkodzi ;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...