wtorek, 10 listopada 2015

Idealne ciasto kruche bezglutenowe z dynią. Szarlotka bez masła i glutenu.



Temu ciastu chciałam poświęcić osobny post, ale w ramach oszczędności czasu wrzucam razem z szarlotką, a kiedyś zrobię wpis zbiorczy o wszystkich rodzajach ciasta bez glutenu, bo to na pewno nie lada wyzwanie, zwłaszcza dla początkujących w tym temacie. Czy idealnie kruche ciasto musi zawsze kojarzyć się z mąką pszenną, masłem i cukrem? Mi już przestało.




Co jest wyjątkowego w tym kruchym spodzie? Po pierwsze założę się, że ktokolwiek go nie spróbuje nie poczuje, że nie ma w nim tradycyjnej białej pszennej mąki, po drugie ma doskonałą strukturę - nie kruszy się, nie obsycha i nie jest zakalcowate ani gniotowate. Dla mnie jest idealne. 




Składniki:

100 g miąższu z upieczonej dyni
100 g mąki ryżowej Shar (lub innej ryżowej drobnomielonej, albo innej mieszanki)
160 g mąki gryczanej (można dać też zamiast ryżowej 260 gryczanej)
50 g skrobi/mąki ziemniaczanej
1 jajko i 1 żółtko (białko do pianki)
50 g syropu daktylowego lub innego
60 g oleju kokosowego
łyżeczka proszku do pieczenia bio
przyprawa do piernika do smaku/cynamon
miąższ wanilii




Kruszonka:

ok 1/3 ciasta z przepisu wyżej
dodatkowo 1 łyżka oleju kokosowego, 2 łyżki cukru nierafinowanego (dałam kokosowy), 40 g czekolady gorzkiej

5-6 dużych jabłek
2 łyżki cynamonu
1 łyżka skrobi ziemniaczanej

białko i 1 łyżka cukru na piankę




Ciasto wyrobić jak tardycyjne kruche, ja użyłam Thermomixa, ale możecie zrobić ręcznie w misce lub w innym robicie. Odłożyć ok 1/3 i dodać do niej pozostałe składniki do kruszonki (czekoladę wcześniej roztopić i wystudzić lub mocno rozdrobnić w blenderze). Ulepić 2 kule i schłodzić w lodówce na ok. 20 min. (nie jest to konieczne, ale ciasto jest lepsze). Większą wyłożyć spód tortownicy, ponakłuwać widelcem i ponownie schłodzić. Piekarnik nastawić na ok. 170'C. Wstawić spód i popdpiec ok. 20 min. W tym czasie zetrzeć jabłka na tarce do kapusty (szatkownicy) dodać cynamon i skrobię i zamieszać. Białko ubić na sztywno z łyżką cukru. Wyłożyć jabłka na podpieczony spód, przykryć pianką i zetrzeć na tarce czekoladową kruszonkę. Piec jeszcze ok. 30 min w 170-180'C. Przed podaniem oprószyć przez sito cynamonem.




Podawać z lodami, albo samo.




Polecam, jest doskonałe. 





2 komentarze:

  1. Ciasto rzeczywiscie bardzo smaczne, Niestety moje kruszy sie jednak... Nie podpieklam spodu, pamietalam o tym do ostatniego momentu... ;) Moze dlatego. Na pewno powtorze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znaczy że się rozsypuje? Być może jest to powód, bo jeśli wyszło takie "piaskowate" i czuć tłuszcz to na pewno tego wina. Proszę następnym razem podpiec. Moje jest zwarte jak pszenne, wiadomo kruche to coś tam się kruszy, ale nie w ten sposób, który zawsze mnie drażnił w kruchym bez glutenu.. ;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...