środa, 24 lutego 2016

Sernik szarlotkowy z kaszą jaglaną. Bez sera, glutenu i cukru.




Nie mogłam się zdecydować czy zrobić "sernik", a raczej jagielnik, czy szarlotkę. Decyzja zaskoczyła mnie samą - zrobiłam jagielnik z dodatkiem jabłek z dużą ilością słodko pachnącego cynamonu. Do tego klasycznie czekoladowy spód i garść ulubionej mieszanki bakaliowej. Zdecydowanie moja kuchnia, moje smaki, moje zdrowie i przyjemność. Mam nadzieję, że choć trochę trafiłam tym przepisem do Waszego świata.



 Składniki:

spód
40 g czekolady
10 g skórki pomarańczowej
30 g oleju kokosowego
6 daktyli suszonych
80 g mąki ryżowej/gryczanej lub mixu bg
20 g skrobi ziemniaczanej
1 łyżka mleka kokosowego (dodawać stopniowo na koniec, żeby ciasto lepiej się zagniatało)
1 łyżeczka proszku do pieczenia bio (z kamieniem winnym)
przyprawa do piernika lub cynamon

masa sernikowa
350 g ugotowanej kaszy jaglanej
200 g śmietany kokosowej (gęstego mleka kokosowego)
160 g tofu
sok z 1/2 pomarańczy lub 20 ml jabłkowego
3 małe jabłka
100 g syropu klonowego
2 jajka
2-3 łyżki budyniu waniliowego lub jogurtowego bg
2 łyżki skórki pomarańczowej
miąższ z laski wanilii lub przyprawa z wanilią/ekstrakt
1 łyżka przyprawy do sernika (kardamon, otarta skórka z cytryny i pomarańczy, wanilia)
dowolne bakalie (suszone owoce) 
łyżeczka imbiru
duża łyżka cynamonu


Aby przygotować spód należy czekoladę roztopić z olejem. Dodać skórkę pomarańczową i przyprawę waniliową. Dodać daktyle i zmielić. Dodać mąki z proszkiem do pieczenia i zagnieść ciasto, jeśli się nie skleja dodać łyżkę mleka kokosowego i w razie potrzeby kolejną. ciasto powinno być dość plastyczne. Wyłożyć nim dno tortownicy i schłodzić 10 min. Piekarnik rozgrzać do 180'C i wstawić ciasto na 15 min.
Śmietanę kokosową połączyć z kaszą jaglaną, dodać sok z pomarańczy/jabłek i dokładnie zmielić na gładką śmietankę sernikową. Następnie dodać syrop klonowy, skórkę pomarańczową i przyprawy. Zmielić dokładnie. Ubić białka na sztywno, a żółtka zmieszać z masą "sernikową". Zagęścić budyniem lub mąką. Masę odstawić. Jabłka umyć i zetrzeć na tarce, oprószyć cynamonem i dodać do masy wraz z białkami i dokładnie zamieszać. Wyłożyć masę na podpieczony spód i ułożyć na wierzchu 2-3 warstwy jabłek pokrojonych w cienkie plasterki, oprószyć cynamonem i wanilią. Piec ok. 60 min w 170'C. Pod koniec można zmniejszyć temp. do 160'C. 

Na zdrowie i smacznego!

14 komentarzy:

  1. Wygląda pysznie! Jak będę miała chwilę czasu to na pewno przetestuję przepis:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny przepis i zdrowy. Po zdjęciach wygląda, że ciasto jest też bardzo dobre. Chyba skuszę się, żeby je zrobić w weekend.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie wyglądający deser, a w dodatku z bardzo dobrą kaszą jaglaną pozbawiony sera i glutenu ! Samo zdrowie !

    OdpowiedzUsuń
  4. Mmmm, wygląda przepysznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Fantastyczny przepis! Wszyscy w domu byli zachwyceni

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda przepysznie i na dodatek taki zdrowy... Bardzo jestem ciekawa jak smakuje.

    OdpowiedzUsuń
  7. Najzdrowsze ciasto o jakim słyszałam! Muszę koniecznie wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Pyszny sernik bez cukru i glutenu to nie lada wyczyn i osiągnięcie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Sernik, szarlotka i kasza jaglana! Wszystkie te składniki bardzo lubię, jestem ciekawa, co wyjdzie z połączenia.

    OdpowiedzUsuń
  10. A w którym momencie dodajemy tofu i jaki jego rodzaj? Zwykłe tofu?

    OdpowiedzUsuń
  11. Sernik wygląda znakomicie i na pewno tak samo smakuje. Chętnie przetestuje nowy przepis. Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...