poniedziałek, 9 marca 2015

Smalec gęsi na zdrowie.


Tłuszcz gęsi, mimo, że zwierzęcy, w przeciwieństwie do smalcu wieprzowego składa się głównie  z kwasu oleinowego, podobnie jak oliwa z oliwek. Nadaje się idealnie do gotowania, lekkiego smażenia i jedzenia na surowo (z pieczywem, pierogami, kluskami, w zupach). Należy pamiętać, że jak wszystkie tłuszcze, przypalony jest szkodliwy dla zdrowia. To co wyróżnia go spośród innych tłuszczów, to właściwości rozgrzewające, przeciwbólowe i przeciwzapalne. Dlatego warto zaopatrzyć się w niego w stanach wyziębienia, osłabienia, infekcji dróg oddechowych, zapaleniu stawów i innego pochodzenia bólach stawów, mięśni czy kręgosłupa.

Możemy stosować go zewnętrznie miejscowo w pojedynkę lub w połączeniu z olejami i olejkami eterycznymi, rycynowym, olejkiem kamforowym, pichtowym, eukaliptusowym, geraniowym, cynamonowym i innymi (nacierając chore miejsca) lub wewnętrznie dodając łyżkę do gotowania zup, sosów lub ciepłych napojów - w celu wzmocnienia ich rozgrzewających właściwości.

W infekcjach dróg oddechowych na noc, przed snem, nacieramy klatkę piersiową,  plecy i stopy, otulamy ubraniem i wygrzewamy się pod kołdrą.

Smalec można kupić w sklepach ze zdrową żywnością lub wytopić samemu piekąc tuszkę gęsi. Wielu ludzi wierzy, że gęsiny nie da się inaczej hodować niż w warunkach ekologicznych, dlatego poleca się wybierać ją jako mięso bezpieczne, nawet w dzisiejszych czasach.

Nie będę pisała o jego pozytywnym wpływie na układ krążenia - bo nie jestem tego pewna, jak każdy tłuszcz, powinien być stosowany z umiarem. Z pewnością natomiast zastąpienie nim tłuszczu wieprzowego przyniesie korzyści dla zdrowia, co nie znaczy, że mamy go stosować codziennie i do wszystkiego.


 ROZGRZEWAJĄCA ZUPA

pomocną w walce z infekcją (u mnie pomidorowa, ale możecie pozostać przy wersji rosół/krupnik lub na ich bazie zrobić swoją ulubioną)




Składniki:

na ok. 2-3 l

woda
(szyjka/udko/skrzydło gęsi/kaczki/indyka lub kury) opcjonalnie
seler
1 pietruszka
3-4 marchewki
cebula

zioła: lubczyk, seler naciowy, natka pietruszki, tymianek, oregano (najlepiej świeże)
kurkuma
pieprz kolorowy
odrobina chilli
sól do smaku

kasza jaglana (szklanka ugotowanej)
na kluseczki lane: mąka gryczana + jajko

łyżka oleju rzepakowego nierafinowanego
łyżka oleju kokosowego (dodajemy na sam koniec)
łyżka smalcu gęsiego
łyżka masła ziołowego: kostka masła, 4-5 ząbków czosnku, 3 cm łodygi pora, pęczek natki pietruszki, garść kolendry/bazylii, 2-3 łyżki oliwy z oliwek virgine (również dodajemy na sam koniec przed podaniem + łyżeczka do każdej porcji)


ROZGRZEWAJĄCA MAŚĆ PRZECIWZAPALNA



Składniki:

smalec gęsi (kopiasta łyżka)
kilka kropli oleju rycynowego (nie dla dzieci poniżej 6 r.ż.)
kilka kropli różnych olejków eterycznych
kamforowego (nie dla dzieci poniżej 6 r.ż.)
pichtowego
plus (do wyboru):
oregano
imbirowego
majerankowego
tymiankowego
geraniowego
rozmarynowego
lawendowego
cynamonowego

*opcjonalnie przy objawach takich jak katar, ból gardła, gorączka, warto dodać rozgnieciony ząbek czosnku

* W temperaturze pokojowej smalec jest ciekły. Przechowujemy w lodówce.






2 komentarze:

  1. Szkoda tylko trochę gęsi, niby można wykorzystać też tłuszcz roślinny wraz z olejkami aby też podobnie działało. A co Ty o tym myślisz?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystkie informacje w necie podają , że na słoiczek smalcu 30ml oleju rycynowego, ale nikt nie pisze ile tego smalcu gęsiego mam być????Słoiczek słoiczkowi nie równy, więc jakie są proporcje???może wiesz coś o tym???

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...