środa, 26 lutego 2014

Delikatne cienkie kruche ciasteczka z powidłami - zamiast faworków i pączków - bez smażenia. Bezglutenowy "tłusty" czwartek.





Kiedy nie możesz lub nie chcesz jeść tradycyjnych pączków i chrustów, a wszyscy dookoła częstują tłustymi słodkościami, możesz bez żalu odmówić i poczęstować znajomych zdrowszą wersją tych smakołyków. Od niedawna bardzo ograniczam gluten w swojej diecie, ale to nie gluten najbardziej przeszkadza mi w pączkach i faworkach, a sposób ich przygotowania, czyli smażenie w głębokim tłuszczu. Kiedyś jadłam pyszne, delikatne kruche ciasteczka z konfiturą z róży i właśnie ich delikatna struktura przypominała mi tradycyjne smażone faworki i dziś właśnie postanowiłam odtworzyć te ciasteczka z moich wspomnień. Oczywiście oryginalne były na pewno z mąki pszennej, więc trochę obawiałam się mojej wersji bezglutenowej, którą zaplanowałam stworzyć, ale efekt okazał się być bardzo zbliżony. Być może za sprawą dodatku gotowej mieszanki bezglutenowej, ale wybrałam taką najprostszą, zawierającą jedynie skrobię i mąkę kukurydzianą, gumę guar i dekstrozę. 



 




Ciasteczka wyszły bardzo cieniutkie, kruchutkie i delikatne jak płatki.




 




Składniki:

150 g mąki gryczanej
150 g mieszanki bezglutenowej uniwersalnej (skrobia kukurydziana, mąka kukurydziana, guma guar, dekstroza - można sobie darować)
50 g mąki kasztanowej
10 g (ok. łyżka ksylitolu)
łyżeczka cukru trzcinowego z prawdziwą wanilią
2 żółtka
1 całe jajko
30 g oleju kokosowego
ok. 20 ml likieru lub rumu - ja dałam likier śliwkowy Prugna
5-6 łyżek zimnej wody
0,5 łyżeczki sody
łyżeczka proszku do pieczenia bio

ulubione powidła - u mnie śliwkowe
ksylitol/cukier trzcinowy nierafinowany puder z wanilią 







Wszystkie sypkie składniki wymieszać w misce, dodać resztę składników i stopniowo dodawać wodę, do uzyskania plastycznego, ale lekko kruchego ciasta. Zagniatać jak tradycyjne kruche ciasto. Będzie nieco twardsze i lekko kruszące się. Odrywać mniejsze porcje i rozwałkowywać na grubość ok. 0,4 cm i wycinać kółeczka lub inne kształty. Pozostałą część ciasta trzymać pod ściereczką, żeby nie wysychało. Każdy wycięty kawałeczek jeszcze raz delikatnie rozwałkować jak najcieniej do grubości ok. 1-2 mm. W środku wycinać kółeczko dowolną foremką, drugie tyle ciasteczek przeznaczyć na spód (bez wycięcia). Spody smarować na środku ulubioną konfiturą i przykrywać ciasteczkiem z dziurką. Układać na blasze wyścielonej papierem do pieczenia i piec w nagrzanym do 200'C piekarniku do zarumienienia - ok. 7 min. (zależy od piekarnika). 








Gotowe ciasteczka oprószyć pudrem waniliowym. Smacznego kruchego! ;)




2 komentarze:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...