środa, 3 kwietnia 2013

Delikatna orkiszowa drożdżówka jabłkowa - jak SZARLOTKA




Ciasto drożdżowe jak pisałam skradło me serce i podniebienie więc połączyłam smak na szarlotkę, który za mną od dawna chodził z delikatnym maślanym (tym razem) ciastem drożdżowym...


Składniki:

45 g drożdży świeżych
80 ml ciepłej wody
370 g mąki orkiszowej (pół na pół typ 2000 i 700)
120 g masła
90 g ksylitolu/cukru nierafinowanego zmielonego na puder razem ze skórką pomarańczową z olejkiem pomarańczowym bio
2 jajka
puder do oprószenia

5-6 dużych twardych jabłek

cynamon do smaku







Ciasto wyrabiamy jak każde inne drożdżowe i dzielimy prawie na pół. Troszkę większą "połowę" rozwałkowujemy na blacie/stolnicy oprószonej mąką i wykładamy nim formę (ja użyłam okrągłej formy na tartę). Drugą część ciasta również rozwałkowujemy na grubość ok. 05 cm i wykrawamy foremką serduszka lub inne kształty (możemy zrobić pasy i ułożyć na krzyż). Jabłka myjemy, obieramy, kroimy w plastry omijając gniazda nasienne i oprószamy dość mocno cynamonem. Układamy na pierwszej warstwie ciasta i nakrywamy powycinanymi serduszkami dookoła, zaczynając od obwodu układając dzióbkami  do środka. Wstawiamy do nagrzanego do ok. 170-180'C piekarnika i pieczemy ok. 1 godziny, regulując temperaturę, by ciasto się nie przypaliło (po ok. 10 min można temperaturę zmniejszyć do 160-170, a ja zeszłam na koniec nawet do 150). Podajemy ostudzone, oprószone pudrem. Ciasto należy przechowywać pod przykryciem, a zachowa swoją świeżość nawet do 5-6 dni.



Jeśli ksylitol zastąpicie cukrem nierafinowanym to ciasteczko będę mogły zjeść maluchy po 1 r.ż.  przed ukończeniem 3, jeśli jednak robicie wersję z ksylitolem radzę poczekać aż dzieci ukończą 3 latka i dopiero od tej pory powoli wdrażać im ksylitol.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...