niedziela, 8 września 2013

Domowe chipsy z JARMUŻU i słodkich BATATÓW - kolorowe, pyszne, chrupiące i zdrowe






Domowe chipsy są przede wszystkim zdrowe, ale też bardzo smaczne, gdyż możemy przyprawić je według własnego gustu. U mnie chipsy z zielonych liści jarmużu i pomarańczowych słodkich ziemniaków, czyli batatów - bogatych w karotenoidy.








Składniki:

1-2 słodkie ziemniaki
kilka dużych liści jarmużu
dobra sól grubo zmielona (u mnie różowa, albo ziołowa)
cukier nierafinowany lub ksylitol
papryka słodka
tymianek
chilli
sproszkowane suszone pomidory
oliwa extra virgine (u mnie aromatyczna ziołowa z chilli) 


CHIPSY z BATATÓW

 

 

Ziemniaka dokładnie myjemy i zostawiamy ze skórką. Tniemy w dość cienkie plasterki i przekładamy do miski. Lekko skrapiamy oliwą i doprawiamy przyprawami. Ja do batatów nie używałam soli, jedynie odrobinę słodkiej papryki, suszonych pomidorów, tymianków i chilli. 




 



Układamy na blasze wyścielonej papierem i wstawiamy do rozgrzanego piekarnika do ok. 180'C, zmniejszamy temperaturę do ok. 160 i pieczemy/ suszymy ok. 20 min, na koniec możemy włączyć termoobieg, zmniejszyć temperaturę nawet do ok. 100 i suszyć jeszcze chwilkę z uchylonymi drzwiczkami. Na koniec chipsy powinny być chrupiące, ale nie spalone, bo będą gorzkie. 



 



CHIPSY z JARMUŻU

 

 

 

Jarmuż dokładnie myjemy i oddzielamy piórka liści od głównego rdzenia odrywając po kawałku. Podobnie jak w przypadku ziemniaków, w misce skrapiamy jarmuż bardzo delikatnie oliwą i doprawiamy cukrem/ksylitolem i solą. Dodałam cukru ponieważ jarmuż posiada charakterystyczną goryczkę, którą bardzo łatwo zneutralizować lekko słodząc. Piekarnik nastawimy na ok. 170'C i wstawiamy blachę wyścieloną papierem z porwanymi i doprawionymi liśćmi. Suszymy z lekko uchylonym piekarnikiem ok. 20 min. (w przypadku jarmużu trzeba kontrolować temperaturę i czas, bo lubi się szybko przypalać - brązowe chipsy nie będą smaczne).







Na zdrowie! 

 

 



6 komentarzy:

  1. Kamilko, niezwykle ciekawy blog!
    Jestem pod wrażeniem ilości pracy i ogromu serca jaki w niego wkładasz. Aktualnie jestem na etapie wyboru wyciskarki- waham się między kuvings'em a hurom'em, i jest to spory dylemat.
    Gdzie udaje Ci się kupić jarmuż i bataty- u mnie w mieście nigdzie nie mogę ich odszukać?
    Pozdrawiam goraco
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje za mile slowa, synek jest dla mnie motywacja :) jarmuz mialam swoj, ale szybko zjadly go robaki, bo nie pryskalam niczym... A bataty ze Stokrotki, nie wiem czy jest w Twoim miescie, ale warto poszukac w dobrze zaopattzonych marketach lub przez internet. Ja w tym roku probuje je rozmnozyc u siebie w ogrodzie, ale chyba nic z tego, bo nie chca kielkowac :/

      Usuń
    2. Jeśli chodzi o te dwie marki, to na pewno jedna i druga okaże się dobrym wyborem :)

      Usuń
    3. W kwestii wyciskarki kolejny wątek spędza mi sen z powiek- naczytałam się o metalowych częściach, które zabijają enzymy, w tym przypadku i HUROM i KUVINGS maja metalowe sito, masz może opinię na ten temat?

      Usuń
    4. Faktycznie niektóre elementy sita są ze stali, aczkolwiek nie mają one bezpośredniej ingerencji w enzymy ponieważ sito nie jest elementem przecierającym, ani tnącym (jak w przypadku noża, tarki lub sokowirówki). Sok wyciskany jest przez części ultemowe, a sito jedynie służy odcedzeniu soku. Tak ja to rozumiem i stąd między innymi wyższość wyciskarek nad sokowirówkami.

      Usuń
  2. Przekąska bardzo wykwintna i do wykonania samodzielnie. Lekko strawna, takiego przepisu szukałam.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...