niedziela, 8 września 2013

Domowe chipsy z JARMUŻU i słodkich BATATÓW - kolorowe, pyszne, chrupiące i zdrowe






Domowe chipsy są przede wszystkim zdrowe, ale też bardzo smaczne, gdyż możemy przyprawić je według własnego gustu. U mnie chipsy z zielonych liści jarmużu i pomarańczowych słodkich ziemniaków, czyli batatów - bogatych w karotenoidy.








Składniki:

1-2 słodkie ziemniaki
kilka dużych liści jarmużu
dobra sól grubo zmielona (himalajska jodowana)
ksylitol
papryka słodka
tymianek
chilli
sproszkowane suszone pomidory
oliwa extra virgine (u mnie aromatyczna ziołowa z chilli) 


CHIPSY z BATATÓW

 

 

Ziemniaka dokładnie myjemy i zostawiamy ze skórką. Tniemy w dość cienkie plasterki i przekładamy do miski. Lekko skrapiamy oliwą i doprawiamy przyprawami. Ja do batatów nie używałam soli, jedynie odrobinę słodkiej papryki, suszonych pomidorów, tymianku i chilli. 




 



Układamy na blasze wyścielonej papierem i wstawiamy do rozgrzanego piekarnika do ok. 180'C, zmniejszamy temperaturę do ok. 160 i pieczemy/ suszymy ok. 20 min, na koniec możemy włączyć termoobieg, zmniejszyć temperaturę nawet do ok. 100 i suszyć jeszcze chwilkę z uchylonymi drzwiczkami. Na koniec chipsy powinny być chrupiące, ale nie spalone, bo będą gorzkie. 



 



CHIPSY z JARMUŻU

 

 

 

Jarmuż dokładnie myjemy i oddzielamy piórka liści od głównego rdzenia odrywając po kawałku. Podobnie jak w przypadku ziemniaków, w misce skrapiamy jarmuż bardzo delikatnie oliwą i doprawiamy ksylitolem i solą. Dodałam słodu ponieważ jarmuż posiada charakterystyczną goryczkę, którą bardzo łatwo zneutralizować lekko słodząc. Piekarnik nastawimy na ok. 170'C i wstawiamy blachę wyścieloną papierem z porwanymi i doprawionymi liśćmi. Suszymy z lekko uchylonym piekarnikiem ok. 20 min. (w przypadku jarmużu trzeba kontrolować temperaturę i czas, bo lubi się szybko przypalać - brązowe chipsy nie będą smaczne).







Na zdrowie! 

 

 



6 komentarzy:

  1. Kamilko, niezwykle ciekawy blog!
    Jestem pod wrażeniem ilości pracy i ogromu serca jaki w niego wkładasz. Aktualnie jestem na etapie wyboru wyciskarki- waham się między kuvings'em a hurom'em, i jest to spory dylemat.
    Gdzie udaje Ci się kupić jarmuż i bataty- u mnie w mieście nigdzie nie mogę ich odszukać?
    Pozdrawiam goraco
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje za mile slowa, synek jest dla mnie motywacja :) jarmuz mialam swoj, ale szybko zjadly go robaki, bo nie pryskalam niczym... A bataty ze Stokrotki, nie wiem czy jest w Twoim miescie, ale warto poszukac w dobrze zaopattzonych marketach lub przez internet. Ja w tym roku probuje je rozmnozyc u siebie w ogrodzie, ale chyba nic z tego, bo nie chca kielkowac :/

      Usuń
    2. Jeśli chodzi o te dwie marki, to na pewno jedna i druga okaże się dobrym wyborem :)

      Usuń
    3. W kwestii wyciskarki kolejny wątek spędza mi sen z powiek- naczytałam się o metalowych częściach, które zabijają enzymy, w tym przypadku i HUROM i KUVINGS maja metalowe sito, masz może opinię na ten temat?

      Usuń
    4. Faktycznie niektóre elementy sita są ze stali, aczkolwiek nie mają one bezpośredniej ingerencji w enzymy ponieważ sito nie jest elementem przecierającym, ani tnącym (jak w przypadku noża, tarki lub sokowirówki). Sok wyciskany jest przez części ultemowe, a sito jedynie służy odcedzeniu soku. Tak ja to rozumiem i stąd między innymi wyższość wyciskarek nad sokowirówkami.

      Usuń
  2. Przekąska bardzo wykwintna i do wykonania samodzielnie. Lekko strawna, takiego przepisu szukałam.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...