wtorek, 18 grudnia 2012

Twarożek z siemieniem lnianym i czosnkiem (dr Budwig)




Nie ma to jak pyszne i zdrowe śniadanie :) Nie rozumiem, kiedy ktoś mówi, że zdrowe nie może być smaczne... A może ja mam inne podniebienie?? Żeby się przekonać pozostaje jedynie spróbować. Polecam wszystkim , którzy spożywają ser biały, aby spróbowali w go właśnie w tej formie. 
Jest to przepis zgodny z zasadami diety dr Budwig. Więcej o tej prozdrowotnej diecie już wkrótce, tym czasem kilka wskazówek dla miłośników siemienia lnianego. Żeby ze spożywania siemienia mieć korzyść należy odpowiednio go przyrządzać ponieważ spożywane w większych ilościach w niewłaściwy sposób może działać toksycznie ze względu na zawarte w nim związki cyjanogenne (glikozydy nitrylowe - linustatyna i neolinustatyna). Należy wiedzieć, że dopóki nie naruszymy ziarna substancje te są nieczynne. Dopiero po zmieleniu ziarna następuje aktywacja procesów chemicznych, w których to końcowym etapie powstaje cyjanowodór (kwas pruski). Wysoka temperatura blokuje reakcje enzymatyczne i wówczas kwas pruski nie powstaje, jednak prozdrowotne właściwości zachowują jedynie nasiona nie poddane obróbce cieplnej. Nic straconego, okazuje się, że reakcja syntezy cyjanowodoru jest blokowana również w obecności siarki, również grup tiolowych -SH oraz w obecności kwasów owocowych. Dlatego zmielone siemię (to samo tyczy się oleju lnianego tłoczonego na zimno) należy spożywać w obecności soków owocowych, produktów białkowych, płatków owsianych, cebuli i czosnku.
Ważną kwestią jest dalsza przemiana związków cyjanogennych w naszym organizmie. W dużym skrócie przemiana ta zależy od proporcji dwóch enzymów: rodanazy i linamarazy. Pierwszy enzym obecny jest w dużych ilościach w komórkach zdrowych, drugi natomiast w komórkach nowotworowych. Dzięki rodanazie cyjanowodór w obecności związków siarkowych lub kwasów owocowych będzie neutralizowany, co nie będzie miało miejsca w komórkach nowotworowych, ze względu na niedobór tego enzymu, zaś obecna tam linamaraza będzie przeprowadzała reakcję syntezy cyjanowodoru z glikozydów nitrylowych, co spowoduje uszkodzenie i najprawdopodobniej śmierć nieprawidłowej komórki. Tyle na dobry początek przygody z budwigową dietą.






Składniki:

pół kostki chudego twarogu
3-4 łyżki siemienia lnianego złotego
ząbek czosnku
pieprz kolorowy do smaku
łyżeczka oleju kokosowego (kwasy nasycone



Siemię należy zmielić tuż przed spożyciem, ponieważ dość szybko się utlenia. Łączymy z serem białym, łyżeczką oleju kokosowego i przeciśniętym przez praskę czosnkiem i doprawiamy świeżo zmielonym pieprzem. Zjadamy od razu. Smacznego i NA ZDROWIE!







9 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Zgadza się, jeśli nie zawsze, to czasami warto zjeść taką dawkę zdrowia :)

      Usuń
    2. Czy może być ser tłusty, tzn taki naturalny wiejski? Z innych źródeł (dr Janus), wiem, że ser biały powinno się jeść nie przetworzony, czyli bez odciągania tłuszczu. I nie wiem kto ma rację.
      Nie wiem czy doczekam się na odpowiedź, bo widzę , że wpis jest z ubiegłego roku. Ja dopiero dziś trafiłam na ten wspaniały blog. Gratulacje, za promowanie zdrowego stylu odżywiania

      Usuń
    3. Witam, wg dr Budwig ser powinien być chudy, być może ma to znaczenie dla procesu przyswajania i działania kwasów tłuszczowych wielonienasyconych... Ja osobiście również jestem za ograniczeniem tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, a nasycone kwasy dostarczam włączając do diety surowy olej kokosowy. Nie wystrzegam się rónież jajek (wiejskich). Dziękuję za miłe słowa i polecam się na przyszłość :)

      Usuń
  2. Czy serek może być kozi, czy powinien być z mleka krowiego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że może być kozi, chodzi o białko :)

      Usuń
  3. czy można zrobić bez pieprzu i bez oleju kokosowego i wtedy takie jedzonko też będzie uszkadzać nieprawidłowe komórki? a ser kozi może być niepasteryzowany?

    OdpowiedzUsuń
  4. oczywiście chodzi o właściwości siemienia lnianego, a połączenie z białkiem pełnowartościowym pomaga działać specyficznie na komórki nowotworowe, może być sam olej lniany z czosnkiem - ten też zawiera niezbędne aminokwasy siarkowe, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...