piątek, 16 listopada 2012

Pizza orkiszowa domowa






Jestem raczej zwolenniczką włoskiej cieniutkiej pizzy z chrupiącymi brzegami, ale taką bardziej pulchną też nie pogardzę. Kiedy robiłam ją wg tego przepisu, pochodzącego z jednej z książek Thermomixa, z użyciem pół na pół mąki z pełnego przemiału i mąki białej, to wychodziła właśnie taka cieńsza. Dziś poza żytnią, pełnoziarnistej nie posiadałam, więc zrobiłam w większości z orkiszowej typ 750. Urosła niesamowicie...
Taką domową pizzą możemy poczęstować maluchy już po pierwszym roku życia, może jedynie oszczędzając im pieczarek i papryki w takiej postaci.


Składniki:

ciasto:

300 g mąki ( ja użyłam 100 pszennej, 200 orkiszowej)
160 ml ciepłej wody
30 g drożdży świeżych
2 łyżki oliwy
2 łyżeczki soli
łyżeczka cukru nierafinowanego


sos:

dwie łyżki koncentratu pomidorowego
4 łyżki oliwy
2 ząbki czosnku
oregano
bazylia
sól
pieprz


farsz:

ser
pieczarki
papryka
cebula
wędlina (opcjonalnie)








Wszystkie składniki na ciasto połączyć, zaczynając od wody, drożdży i mąki. Ciasto wyrobić i zagnieść, od razu rozprowadzić na blasze wyłożonej papierem do pieczenia (będzie czyściej) lub posmarowanej 4 łyżkami oliwy. Sos przygotować mieszając ze sobą wszystkie składniki (w tym rozgnieciony czosnek) i rozsmarować na pizzy zostawiając mały margines na brzegach. Ser rozdrobnić lub utrzeć i rozsypać równomiernie na warstwie sosu. Pieczarki tym razem rozdrobniłam w melakserze, wędlinę również (użyłam na 1/3 pizzy), paprykę pokroiłam w plasterki później w paski, a cebulkę w półpiórka.
Piekarnik rozgrzać do ok. 230'C i piec ok. 20 min pilnując, by góra za mocno się nie przypiekła.







Smacznego!



3 komentarze:

  1. wygląda pysznie :) życzę powodzenia w blogowaniu :)

    zapraszam do siebie :)
    http://stylishmammy.blogspot.ie/

    OdpowiedzUsuń
  2. Super przepis! Musze wypróbować w Thermomixie, ja do mojej dodaję zawsze też trochę obroku (zmielone płatki owsiane, mąkę orkiszową, czy jakieś otręby), żeby była zdrowsza, moja rodzinka już przyzwyczaiła się do "piegowatych wypieków"

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie jestem na świeżo po przestudiowaniu tematu pełnoziarnistych zbóż i za wyjątkiem chleba pełnoziarnistego na zakwasie, tudzież zakwaszonego octem jabłkowym niepasteryzowanym lub kwasem z ogórków i kaszami moczonymi wcześniej w kwaśnej wodzie, całkowicie rezygnuję z mąk pełnoziarnistych i otrębów ponieważ w postaci niesfermentowanej nie są one dla nas zdrowe, a nawet szkodliwe i ciężkostrawne. Tutaj więcej na ten temat http://zdrowoinatemat.blogspot.com/2013/12/szybki-przepis-na-wilgotny-drozdzowy.html Także pizzę drożdżową polecam z mąk jasnych oczyszczonych, dla podniesienia jej wartości odżywczych warto wybrać mąkę inną niż tradycyjną pszenną.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...